jueves, 7 de enero de 2010

LA MEVA BIBLIOTECA D'AULA

MUNT DE MOTS
Editorial: Combel
Il•lustracions: Dorotheé de Monfreid
Classificació: Aprenentatge de Vocabulari
Informació del conte:
MUNT DE MOTS

Aquest es un fantàstic llibre per aprendre vocabulari, ja que, a partir de dibuixos molt clars en ensenya paraules senzilles i algunes de més complicades. Aquest llibre va separant per apartats les paraules, per a que aquestes segueixin un ordre. Així per exemple el primer capítol s’anomena: TU; dintre d’aquest va sorgint la família, els cos, la cara, la roba, la roba de les estacions… i així començant pel TU més bàsic es va endinsant en altres paraules més elaborades.
Es un llibre molt complert , i es que, tracta capítol a capítol vocabulari de tota mena. Així si anem avançant descobrim paraules relacionades amb la casa ( i dins d’aquesta concreta la cuina, fer el menjar, netejar…), el menjar( dins d’aquesta trobem aliments classificats), l’aire lliure( on trobem tant espais, com objectes), els animals( on es diferencia entre els tipus, els tamanys…) i per últim un apartat anomenat Les Col•leccions; en aquest apartat s’utilitzen paraules que han aparegut al llarg del conte endreçant-les com a seriacions. Per exemple objectes de color rosa, objectes suaus, objectes pesats…. Així es van fent diferents seriacions de tot tipus per a que el nen/a pugui relacionar qualitats dels objectes.
En definitiva, Munt de Mots, es un llibre infantil per aprendre el vocabulari amb dibuixos de la vida quotidiana, on als nens/es els hi serà fàcil reconèixer aspectes de les seves vides. Un llibre molt complert i elaborat, on les paraules està molt ben associades, que segueix una línea per anar presentant-nos els mots amb ordre i relació.


EL DIA I LA NIT
Editorial: Destino
Autor: Hervé Tullet
Classificació: Aprenentatge de Vocabulari
Informació del conte:
EL DIA I LA NIT

En aquest llibre se’ns presenta vocabulari de tot tipus a través de paraules contraries entre si. Així cada pàgina comença amb: No confonguis… i se’ns mostra una paraula, la qual si girem la pàgina trobarem el seu contrari. Tot això unit a cada pàgina amb un forat circular, que ens ensenya part de la següent paraula des de la pàgina anterior però no ens deixa veure que es fins que hem girat la pàgina. Hi ha comparacions molt interessants i de tot tipus; així comença amb “No confonguis …vermell…i...verd” i se’ns presenta un semàfor on a la primera vinyeta està vermell i tot el trànsit parat i a la segona està verd i el transit es fluid. Durant el llibre anem veient tot tipus de contraris com per exemple: fer bona olor-fer pudor, començar-acabar, entrada-sortida, viu-mort, veritable-fals…
El llibre finalitza amb una pagina en blanc ( només i posa no confonguis…) i es el nen/a el que ha de crear l’últim contrari, també se’ns facilita una direcció on els nens/es poden enviar tots els dibuixos de contraris que vulguin.
Com a conclusió d’aquest llibre diria que es molt interessant per treballar vocabulari, ja que ho planteja com un joc. Els nens/es han d’imaginar quin serà el contrari i ho averiguaran quan girin la pagina. El vocabulari que es treballa es molt variat i senzill i les il•lustracions són molt clares i alegres, per a cridar així l’atenció del infants. També he de dir que el forat circular que uneix les pagines dels contraris es un mètode molt encertat per a crear expectació en els nens/es ja que està pendents de per on s’han unit aquestes paraules tant diferents.


APRÈN L’ABECEDARI AMB EL RATOLÍ SAVI
Editorial: Edebè
Text: Ramon Besora
Il•lustracions: Francesc Rovira
Classificació: Aprenentatge de l’Abecedari
Informació del conte:

APREN L’ABCDARI AMB EL RATOLÍ SAVI

“Un ratolí vell a un de molt jove, li dóna el consell: Corre, salta, treballa, viatja, passat-ho bé al camp i a la platja…però si vols ser un ratolí savi, cal que aprenguis l’abecedari”
Així comença aquest conte que ens portarà a conèixer totes les lletres de l’abecedari. El ratolí jove escolta el consell del savi i s’embarca en un viatge en busca de totes de les lletres de l’abecedari. Així les va descobrint una per una i de cada lletra aprèn varies paraules que comencin amb aquesta( les paraules es presenten en cursiva i en lletra d’impremta). Així el retoli jove cada vegada sap més lletres, i va descobrint el fantàstic mont de les paraules. Durant el seu viatge li van sorgint anècdotes a cada lletra, a la A va arribar en avió, a la G hi havia un gat que l’espererava…fins que arriba al final coneixent la Z i la seva aventura de trobar totes les lletres de l’abecedari acaba. Però la gran aventura encara està per començar i així ens ho mostra al acabar el conte amb aquesta frase: “I des que se sap l’abecedari, abans de dormir llegeix un conte diari”.
Aquest es un llibre interessant per tractar l’abecedari ja que s’aprèn a través de l’aventura del ratolí i a més a més de l’abecedari també aprèn diferents paraules de cada lletra ( en cursiva i en impremta), així quan arriba al final ja està preparat per embarcar-se en la màgica aventura de llegar.


FORMES
Editorial: Crüilla
Autor:Sue Hendra
Traducció: Núria Font i Ferré
Classificació: Aprenentatge de Conceptes Matemàtics
Informació del conte:
FORMES

Quina millor manera de treballar el concepte matemàtic de les formes que amb animals? Els animals es sapigut que agraden molt als infants i es per això que en aquest conte de les formes geomètriques són ells els que ens ensenyaran a diferenciar-les. A cada pàgina apareix un animal i una pregunta relacionada amb les formes, per exemple: de quina forma són les dents de la serp? I se’ns donen tres possible solucions en tres solapes que haurem d’anar aixecant: així a la primera posa el rectangle i quan l’aixequem ens no l’és i quin motiu, també ens senyala on podem trobar un rectangle al dibuix , desprès continua amb un cercle i un triangle i així ens descobreix que el cercle no l’és ( i també ens diu perquè i on el podem trobar) i que es el triangle(del qual també s’explica el perquè).
Així es va avançant animal a animal fins que al arribar al final ja s’han treballat les diferents formes geomètriques que apareixen al conte. Per últim, el conte acaba amb un resum d’aquest on apareixen tots els animals i totes les formes geomètriques que s’han treballat al llibre i demana als nens/es que ho relacionin segons el que han après.
Trobo que aquest conte es una molt bona manera de treballar les formes, els animals ajuden a cridar l’atenció dels infants i l’idea de tenir les solucions tapades amb sopales es molt creativa. Es un molt bon recurs perquè no només ens ensenyen les formes, sinó que també ens expliquen perquè són el que són i no una altra forma. L’activitat resum final està molt ben pensada per a veure si els nens/es han prestat atenció i si realment han compres quina es cada forma geomètrica i per que.


COMPTEM A LA NATURA
Editorial: Cruïlla
Autor: Montse Ingla Mas
Fotografies: Colibri, Getty, Sunset i Marc Schwartz
Classificació: Aprenentatge de Conceptes Matemàtics
Informació del conte:

COMPTEM A LA NATURA

En aquest llibre la natura ( plantes i animals) ens ajudaran a comprendre una mica més els nombres i les operacions. Comença amb els nombres de l’ 1 al 12 i cada nombre ens l’ensenya amb diferents imatges de la natura que contenen aquest nombre. Així l’1 es un gosset o un arbre, el 4 són quatre potes de girafa, quatre eriços i un trèvol de quatre fulles,el 10 són deu trossos de plàtan o 10 ocells… A cada número, a part de les imatges esmentades, veiem el nombre escrit i una frase que té relació amb les imatges. Quan s’ha arribat al número dotze, la següent pagina ens anima a comptar diferents peixos de colors, per a desprès continuar l’aventura amb els nombres ordinals, les quantitats( zero, uns quants, molts), les desenes, centenes i milers, els tamanys ( petit i gros), les equivalències ( igual que), els proporcionals (més que, menys que) i els nombres parells i senars.
Finalment es treballen les operacions matemàtiques simples ( suma, resta, multiplicació i divisió) i s’acaba amb una altra pagina que ens anima a comptar, aquesta vegada papallones.
Tot el que es treballa va acompanyat d’una frase amb relació a les imatges. Aquestes imatges que esmentem són fotografies reals de la natura i s’ha de dir que són fantàstiques.
Una manera divertida d’aprendre a treballar amb tot tipus de nombres i quantitats, a partir del món de la natura, amb unes fotografies que no deixaran indiferent a ningú.
Informació de l’editorial:
(Mirar conte anterior: Formes)


SAPS QUE M’AGRADA?
Editorial: Timun Mas
Text: Kathy Henderson
Il•lustracions: Brita Granström
Traducció: Dolors Senserrich
Classificació: Aprenentatge de Vocabulari i Valors
Informacion del conte:
SAPS QUE M’AGRADA?

Aquest es un llibre de fàcil lectura, amb poca lletra, per a nens/es que s’inicien. Aquest conte ens explica els diferents objectes que un nadó té a casa seva i com no en vol cap sinó que sempre acaba volent el més senzill, encara que no estigui fet per a ell.
Així ens mostra que té sonalls i joguines de tota mena , però el nadó ni s’ho mira, perquè el que realment vol es…les claus de la porta de casa. Així se’ns van mostrant diferents escenes on el nadó té tot el que podria demanar però on ell realment el que vol són coses molt més simples que hi ha per la casa.
Es un conte molt dolç que farà aprendre als nens/es que les coses materials o cares no tenen perquè ser el millor, sinó que realment el que tenim a l’abast de les nostres mans moltes vegades es millor que el que puguem comprar. Així per exemple el nadó mai voldrà estar al cotxet, al bressol, a l’hamaqueta… sinó que voldrà estar als brassos dels seus pares.
Es un llibre que treballa els valors i alhora també ens ensenya tot tipus de mobiliari i objectes per als nadons. Així ens atansa una mica més als petits i fa comprendre als nens/es que es el realment important.



DON CABALLITO DE MAR
Editorial: Kókinos
Autor: Eric Carle
Traducció: Miguel Angel Mendo
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
DON CABALLITO DE MAR

Aquest es un conte que ens parla d’un cavallet de mar que ha de cuidar els ous dels quals naixeran els seus fills, però ell no es l’ únic, ja que, en el món marí són molts els mascles que s’encarreguen de cuidar els ous. En aquest llibre aprendrem una mica més sobre els fons marí i quines són algunes de les especies en les quals es el mascle el que s’encarrega dels ous.
Descobrirem tot això a partir del cavallet de mar que es prepara per a pondre els seus ous i pels camí es va topant amb diferents especies ( algunes està amagades darreres de les plantes marines) algunes de les quals també són els mascles, com ell, els que s’encarreguen del ous i/o les cries. Així el cavallet de mar va avançant fins arriba el moment de que neixin les seves cries, i es aquest el final del conte.
Al llarg del conte es van descobrint tot tipus d’espècies animals marines i algunes plantes també. Amb uns dibuixos molt colorits i alegres sobre un fons blanc ( molt en la línea de Eric Carle)anirem avançant en el conte, sense adonar-nos de tot el que estem aprenent sobre el mar i els animals que allí viuen.
Es un conte molt bonic i entretingut, amb unes il•lustracions fantàstiques. La idea d’amagar alguns animals darrera de plantes que haurem d’apartar està molt bé per a relacionar aquests animals amb els seus noms ( per exemple els peixos fulla amagats darrere de les algues, perquè tenen colors i formes similars i costa de veure’ls):


EL MEU AVI ES UN CAMPIÓ
Editorial: Simbol Editors
Text: Carl Norac
Il•lustracions: Ingrid Godon
Traducció: Núria Sales i Rovira
Classificació: Aprenentatge de valors
Informació del conte:
EL MEU AVI ES UN CAMPIÓ

Aquest conte ens l’explica una nena, que ens fa veure perquè el seu avi es un campió. Ell es el campió inflant el cocodril per anar a la platja, arreglant coses, trobant tresors amagats…
L’avi no té copes ni medalles però a la seva néta no li fan falta per a considerar-lo un campió, i es que, el seu avi dia a dia demostra que ho es.
Aquest es un llibre molt tendre que farà aprendre als nens el valor de les coses, els farà veure com són d’importants els petits gestos, i com els trofeus no porten enlloc sinó que es queden a la vitrina de casa.
Es un conte que fa veure com tothom es un campió en alguna cosa i com aquestes petites coses són les que finalment es recorden d’una persona.


FREDERICK
Editorial: Kalandraka
Autor: Leo Lionni
Traducció: Eulalia Plana
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
FREDERICK

En Frederick es un ratolinet que, mentre tots els altres recullen menjar i palla, ell està sense fer res. Cada vegada que li pregunten que es el que fa ell, respon que recull provisions d’un altre tipus (raigs de sol per als freds dies d’hivern, colors per a l’hivern gris i paraules pels dies llargs)i els altres ratolins segueixen recollint menjar i palla.
Arriba l’hivern i tots es fiquen a l’amagatall, al principi hi havia molt menjar i els ratolins eren una família feliç, però va arribar un moment que el menjar es va acabar i feia tant de fred que no tenien ganes ni de parlar. Llavors els ratolins s’enrecorden de les provisions d’en Frederick i aquest els hi diu: acluqueu els ulls. En Frederick es va pujar a una pedra I els hi va dir que els hi enviava els raigs de sol I els ratolins van sentir l’escalfor, desprès els hi va parlar de les fulles verdes, les roselles vermelles, el blat groc… i els ratolins van veure clarament els colors com si els tinguessin al davant; per últim en Frederick els hi va recitar un poema per a que no faltessin les paraules i quan va acabar tots el van aplaudir i ell es va sentir molt orgullós de que les seves provisions haguessin sigut tant útils.
Aquest conte fa volar la imaginació dels nens/es com la dels ratolins que es troben a l’amagatall. Es fa imaginar realment els raigs de sol, els colors de la natura… aquest conte ens convida a somiar i ens incita a pensar en coses alegres quan estiguem tristos, en coses càlides quan tinguem fred…


CORRE CORRE, CARBASSETA
Editorial: OQO
Text: Eva Menjuto
Il•lustracions: André Letria
Traducció: Ariadna Martin
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
CORRE CORRE, CARBASSETA

Hi havia una vegada una velleta que vivia en una casa de poble; un dia va rebre una carta: era la seva neta que es casava! L’avia estava molt contenta i va marxar per anar al casament però de camí es va trobar un llop, un ós i un lleó( en aquest ordre) que se la volien menjar, l’avia que era molt espavilada els va convèncer a tots tres per a que s’esperessin a que tornes del casament que estaria més grassa. Quan la velleta va arribar a casa de la néta aquesta li va dir que no es preocupes, que disfrutes del casament i l’endemà ja veurien que fer; i la velleta així o va fer. Quan va tenir que marxar es va enrrecordar d’aquelles besties que l’esperaven i a la néta, que també era molt espavilada, se li va ocórrer amagar la velleta a dins d’una carbassa enorme. Així la velleta va marxar cap a casa dins la carbassa i quan es va anar trobant pel camí les bestioles que li preguntaven per la velleta, ella deia que no l’havia vist i que marxava corrents. Al final la velleta va arribar sana i salva a casa seva i el llop, l’ós i el lleó es van quedar adormits esperant veure-la pel camí, i van estar somiant amb carabasses xerraires tota la nit.
Aquest conte , que té unes il•lustracions genials, ens fa imaginar com una velleta espavilada pren el pèl a un llop, un ós i un lleó ferotges. Fa volar la nostra imaginació fent-nos pensar com se les enginyarà la velleta per a escapar-se de les bèsties ferotges.
Es un llibre que agradarà molt als nens/es, ja que, utilitza molt la repetició d’algunes frases importants i això fa que els nens/es sentin que poden participar en el conte.


EL AUTO DEL SR. PULGA
Editorial: Ekaré
Text: Daniel Barbot
Il•lustracions: Maribel Mas
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
EL AUTO DEL SR. PULGA

El Sr. Pulga dissenya automòbils fantàstics: cada un es un model únic que respon a la imatge i gust del client. Ara el Sr. Pulga vol inventar noves estratègies per sortir de l’actual crisis de l’automòbil, es a dir, la crisi del tràfic.
Un conte original i divertit que farà volar la imaginació dels més petits de la casa a partir dels automòbils; un concepte que sol agradar a nens/es.


TÚ NO ME VAS A CREER
Editorial: Ekaré
Text: Jaime Blume
Il•lustracions: Irene Savino
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
TÚ NO ME VAS A CREER

Algunes vegades, especialment en la foscor de la nit, les fantasies poden cobrar vida pròpia. Sol ocórrer quan tenim por d'un personatge malvat que vindrà a portar-nos, i també quan necessitem una figura que ens protegeixi d'ell. Aquest poema, al costat de les meravelloses il•lustracions d'Irene Savino, recrea de manera molt especial els temors més reals de la infantesa.
Un format diferent, la poesia, per mostrar-nos els temors que sorgeixen de la imaginació dels infants.


LA ORUGA GLOTONA
Editorial: Kókinos
Autor: Eric Carle
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
LA ORUGA GLOTONA

Aquest es un conte on se’ns mostra una eruga que té molta gana i no fa res més que menjar i menjar , fins que es posa molt grassa i acaba fent-se un capoll per a transformar-se finalment en una papallona.
Aquest es el llibre més conegut de l’autor, es un llibre que agrada molt als nens/es ja que es mostra tot en solapes que van pasan una per una(aliment per aliment) foradades, simulant així el que menja l’eruga.


LA MARIQUITA GRUÑONA
Editorial: Kókinos
Autor: Eric Carle
Classificació: Imaginació
Informació del conte:
LA MARIQUITA GRUÑONA

En aquest conte trobem una Marieta que no vol compartir el menjar amb un altra així que per no esbarallar-se marxa, i així ( solapa a solapa) va pasant per sobre de diferents animals als que amenaça però desprès ho deixa estar perquè pensa que no val la pena. A cada solapa se’ns presenta un animal i l’hora que es quan es troba amb la Marieta. Al final la Marieta comprèn que no ha de ser tan malcarada i aprèn també a compartir i a no buscar baralla.


ALTRES TITOLS INTERESSANTS
Títol: Els Petonets
Editorial: Joventut
Autors: Anne Gutman i Georg Hallensleben
Informació del conte: En aquest conte veiem com els pares de diferents especies fan petonets als seus fills a diferents parts del cos, fins arribar finalment als humans, on el pare fa petons al seu fill per tot el cos.

Títol: Com estàs?
Editorial: La Galera
Autor: Claudia Bielinsky
Informació del conte: L’Uki es un gos que al llarg del llibre ens va relatant alguns sentiments que pateix i com ho soluciona.

Títol: Marieta fa teatre.
Editorial: Tàndem
Autor: Fina Masgrau i Plana
Il•lustrador: Lourdes Bellver i Ferrando
Informació del conte: La Marieta es una ratolineta que vol fer teatre així que amb els amics del barri es posen mans a l’obra per a preparar una funció sobre animals del zoo; vestuari, sorolls, decorats...

Títol: Els millors amics
Editorial: Combel
Autor: Mark Chambers
Informació del conte: Una noieta i el seu millor amic(un noi minusvàlid) passen moltes hores jugant junts i s’imaginen que són astronautes, pirates, escaladors...

Títol: Cuques
Editorial: Cruïlla
Autor: Maurice Pladger
Informació del conte: Un llibre amb textures que ens permet conèixer una mica més a fons alguns insectes. Dóna informació dels diferents grups de cuques i ens ensenya dibuixos alegres i divertits. Si despleguem les solapes trobem cuques amagades i el nom de la espècie o família de totes les que se’ns mostren.

Títol: Quina gana!
Editorial: Cruïlla
Autor: Ophelie Texier
Informació del conte: En aquest conte descobrirem que es el que mengen diferents animals i com ho mengen.

Títol: Los colores del camaleon
Editorial: Susaeta
Autor: Carmen Blazquez Gil
Il•lustrador: Violeta Monreal
Informació del conte: Aquest es un conte de pictogrames que ens explica la historia d’una camaleó que no es sap camuflar i va a buscar ajuda. Els nens/es hauran de llegir els pictogrames per a entendre la historia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario